1 Kasım 2011 Salı

Çekingen kişilik bozukluğu


Sosyal ortamlarda rahatsızlık, yargılanmaktan korkan ve aşırı çekingenlik... Nedir

Çekingen kişilik bozukluğu sosyal ortamlarda rahatsızlık hissetmek, başkalarının kendisini yargılaması ve çocukluktan itibaren süregelen çekingenlik olarak kendini gösterir. Ayrıca aşırı derecede utangaçlık olarak ortaya çıkar. Bu psikolojik rahatsızlığa sahip insanlar kendilerini küçük görür ve başkalarının fikirlerine aşırı derecede önem verir. Hastalığın özellikleri arasında kendini yetersiz görmek, eleştiriye yada kritize edilmeye karşı aşırı derecede hassas olmak ve sosyal ortamlarda bulunmaktan korkmak sayılabilir.

Çekingen kişiliğe sahip insanlar ancak yargılanmayacaklarına inandıkları takdirde başkaları ile iletişim kurabilirler. Sürekli olarak kendi hatalarına ve eksikliklerine yoğunlaşırlar. Bu kişiler sosyalleşmek ve başka insanlar ile iletişim kurmak isterler fakat acı çekmekten, reddedilmekten ve başarısız olmaktan korkarlar. Yargılanmak ve kaybetmek o kadar acı vericidir ki bir ilişkiye girerek risk almaktansa tamamiyle yalnız kalmayı tercih ederler.

Çekingen kişilik bozukluğunun sebepleri tam olarak bilinmemektedir. Bazı araştırmacılar kişinin yetiştirilme şekli ile alakalı olduğunu iddia etmektedir. Örneğin ailesi, kardeşleri yada arkadaşları tarafından sürekli eleştirilen ve reddedilmek kişinin kendisini değersiz olduğunu düşünmeye itmiş ve herkesin aynı şekilde davranacağını düşünmesini sağlamış olabilir.

Bu kişiler çoğunlukla kendi değerlerini farketmezler, aksine itici ve kişilik olarak yetersiz olduklarına inanırlar. Kendilerini istenmeyen kişiler olarak görürler, toplumdan soyutlanmış, yalnız ve mutsuzdurlar.

Çekingen kişiler dünyayı düşmanca, soğuk ve aşağılayıcı bir yer olarak görür. İnsanlar her an kritize etmeye, eleştirmeye, küçük görmeye ve umursamaz davranmaya hazır gibi algılanır. Dolayısıyla bu kişiler en ufak bir eleştiri karşısında bile büyük acı duyarlar. Korkuları öyle bir boyuta varır ki, en önemsiz olayda bile başkalarının kendisini küçük düşüreceğine ve ne yaparsa yapsın insanların hep kendisinde hata bulacağına inanır.

Belirtileri
  1. Kritize edilmekten ve kınanmaktan dolayı büyük acı çekerler
  2. Yakın hiç bir arkadaşları yoktur
  3. İnsanlarla ilişki kurmaktan kaçınırlar
  4. Başkaları ile iletişim gerektiren aktivitelerden ve görevlerden uzak dururlar
  5. Yanlış yapma korkusundan dolayı sosyal ortamlarda utangaçlık
  6. Olası zorlukların abartılması
  7. Kendine güven eksikliği ve yetersizlik hissi

Tedavi

Zaman zaman bu hastalar psikoloğa yada psikiyatriste başvurarak terapiye kendi başlarına başvurabilirler, fakat bu durumlarda korkuları öylesine yüksek boyuttadır ki terapi sırasında en ufak bir zorluk ile karşılaştıklarında geri çekilmeye kalkabilirler. Pozitif yorumlara ve nazik yaklaşımlara cevap verebilirler ama en ufak eleştiri bu kişiler için dayanılmaz olur. Doktor ve hasta arasında pozitif bir ilişki kurulabilirse, kişi kendisine sorun yaratan bazı savunma mekanizmalarından vazgeçebilir. Dolayısıyla terapi oldukça faydalı olabilir. Bu kişiler genelde belli bir dereceye kadar insanlarla iletişim kurma yeteneğine sahiptir, terapi ile bu yetenekleri geliştirilebilir. Her hangi bir yardım alınmaz ise bu kişiler yaşamdan tamamiyle kendilerini soyutlayabilir ve tamamiyle izole olabilirler.

İlaç kullanımı bu hastalarda fazla önerilmez, aksine psikoterapinin daha faydalı olduğu görülmüştür. Bu hastalarda dikkat edilmesi gereken en önemli nokta kişi ile terapist arasında güven ilişkisinin kurulmasıdır, böylece hastanın zamanından once terapiyi bırakması önlenmiş olur.

4 yorum:

  1. Cekingenlik Tedavisi
    yazar Dr.Haluk , June 30, 2011

    Simdi size bir liste vereceğim ve 10 adımda cekingenlikten nasıl kurtulacaksınız inanamayacaksınız. Dikkatlice asaıda ki maddeleri sırasıyla yapın ve gorun;

    1. Telefonu al ve rasgele bir numara cevir actiginda yanlışlık oldunu söyle kapat,

    2. Orta büyüklükte bir markete git ve 10dk dolaşarak hiçbir şey almadan ayril.

    3. Carsiya cik ve telefonunu kulagina tutarak 10dk biriyle konusuyormus gibi muhabbet et,

    4. bir bardak çay al ve elinde çayı içerek mahalleyi turla,

    5. paralı wc lerden birine git ve büyük abdestini yap,

    6. yazdaysanız şapka kışdaysanız bere takarak bir bankaraya girip çık,

    7. poşet taşıyan yaşlı birine yardım et,

    8. sigaranin izmaritini elektronik eşya satan bir dükkanin camına firlat,

    9. kahveye gir selam ver bir çay iste,

    10. Dışarıdayken gazın geldiğinde seslice sal ve hiç istifiyetini bozma.

    BU KADARR!
    BU 10 MADDEYI YAPIN

    YanıtlaSil
  2. evet arkadaşlar bende aynen sizin gibiydim böyle yıllarımı bir odada geçirdim annemsiz dışarı çıkamaz oldum ama insanın bu kendi elinde olduğunu anladım gelişim kitapları okudum psikoloji kıtapları kendimi nasıl aşabilirim bu ömür benden gitmeden ben bu dünya için ve kendim için ne yapabilirim aslında o kadar basıtkı insanları sevin korkmayın onlardan en kötüsünü bile sevin kendinizi ii bir uğraşıya verin okuyun öğrenin konuşmanızı geliştirin ve hep şunu hatırlayın HİÇ KİMSE MÜKEMMEL DEĞİLDİR! eğer hata yapsanızda bir yerde yanlış konuşsanızda terleseniz titresenizde çoğu kişi bunu kabul eder kabul görmemekle başa çıkabilirsiniz çünkü hayat zaten iyisiyle kötüsüyle var kötü bir şey yaşadığınızda daha güçlü olursunuz ve daha sağlam basarsınız yere aslında kimin ne düşündüğünün bir önemi yok siz kendinizi sevin ve kendi doğrularınızı yapın başkalarını değil ve herşeye yeni bir öğrenme hayatı tanıma fırsatı olarak bakın tabiki biri gelip bir çelme takıp sizi düşürmek isteyecek ama şöyle düşünün bu herkesin başına gelir ve önemlı olan düşmek değil düştüğün yerden kalkabilmek ve eskisinden daha güçlü ilerleyebilmektir ben yolda bile yürüyemeyen bir kızım yıllardır bu böyle neden bilmiyorum bişey oluyor veben kendimi herhalde kasıyorum kitleniyorum ama bu durup hayatı uzaktan izlememe sebep olmamalı insan varoluşunun farkına varmalı ve bu ömrü ii geçirmeye çalışmalı biz güçlü olmalıyızkı hayatla başa çıkabilelim dünyayı öcü olarak görürseniz yaşamak istemeyeceksiniz ama dünya kötü değil bizim bakış açımız kötü ii bakıp ii düşünelim olurmu yılmadan deneyin düşün,kalkın yine defalarca düşüp,yine kalkın ve yolunuza devam edin sizi hiç birşey Allahın izniyle durduramaz

    YanıtlaSil
  3. rasgele bir örnek:
    kendimi insanların arasında bir fazlalık gibi görürdüm. konuşurken insanların yüzüne bakınca ağlayasım gelirdi.bir kişiyle tanışıp kısa süre sonra başka bir yerde onu görünce selam veremiyecek kadar çekinirdim görmezden gelirdim. otobüste minibuste inecek var derken çok alçak sesle söylerdim hatta bazen söylemezdim. başkasını söylemesinin beklerdim. bu yüzden 1-2 durak yürümüşlüğüm var. tabi sonra çok sinirlendim yolda şöföre ona buna herkese saydırdım içimden. başlarım böyle işe. Bir dahaki seferde, otobüste ,durağa yaklaşırken, o yürüdüğüm yolu aklıma getirdim 2 saat yol yürüyüp eve kan revan içinde gitmektense söylerim dedim. ve gür sesimle deli gibi bağırdım(o kadar da deli gibi değil). ve indiğimde çok sevinçliydim. şimdilerde ise bu çekingenlik biraz hafifledi.

    Nasılmı rahatladı?

    insanların ne düşüneceğinin umursamamaya başladım.bi anda yap gitsin dedim. diğer insanlar kimki? allah mı ! O kişi de allahın bir kulu. sizde bir insansınız küçüklüğünüzde yaşadığınız bu şeylere önemsemeyin şimdi etrafınızda mı o insanlar hala bununla yaşamayın o insanlar etrafınızda olsa bile sizle dalga geçiyorsa onu umursamayın. madem o herifle niye dolaşıyorsunuz. 80 tane böyle malla uğraşacağınıza bir ikitane dostunuz olsun adam gibi olsun.bu benim şimdiki gelişim aşamasındaki kurtuluş yolum.

    YanıtlaSil
  4. bunlar benim yorumum değil. başka sitelerden işe yarayabilecek olanları aldım ekledim

    YanıtlaSil